fredag 23 maj 2014

Morgonpromenad


Gubben och Max åkte iväg till jobbet. Båda två på gott humör. Inte illa när de har uruselt morgonhumör. 

Idag är sista dagen för Max på praktiken. Sedan är det bara fix i skolan inför avslut. Studenten kommer strax. 

- Äsch! säger Max, det är väl inget att fira att jag ska bli arbetslös.

- Vi firar att du varit duktig och orkat med tre år i gymnasiet. Det där med jobb får bli dagen efter. 

Men jag förstår honom. Vi bor i en av de kommuner i Sverige som har hög ungdomsarbetslöshet. Även om Max har utbildat sig till svetsare saknar han som alla andra unga erfarenhet. Vilket alla arbetsgivare efterfrågar. 

Hoppas det löser sig för honom. Vill inte att han hamnar i hopplöshetens träsk. För det är svårt att komma ur. 


När Maja gav sig av mot bussen till skolan gick jag och Rex åt motsatt håll. Även om knän och höfter värker är det skönt att gå och njuta av fåglarnas sång.

Magda ligger kvar i sängen. Hon har elevfri dag. Tanken var att hon skulle åka med tjejgänget till Emporia i Malmö och shoppa med så blev det inte.

Det var en väldigt besviken och ledsen tjej som gick till sängs igår. Denna resan hade hon sett fram emot i månader.

Livet är taskigt ibland. Men det är inte alltid vuxna håller vad de lovar. Det är inte alltid de kan hålla vad de lovar.

Kanske kan jag hitta på något som väger upp mot den missade trippen till Emporia. Jag kan inte ersatta fyra kompisar men jag kan vara mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar