tisdag 28 oktober 2014

Glutenfri spagetti med köttfärssås



bild lånad från www.ica.se
Idag lurade jag familjen. Min gubbe är väldigt noga med att spagetti ska vara gjord av durumvete och innehålla ägg. Jag har försökt med fullkorn men det har han ratat. Vit fiber har jag kunnat lura i honom eftersom det ser ut som vanlig pasta. När jag upptäckte att det fanns glutenfri spagetti tänkte jag testa om han märkte någon skillnad.

Spagettin kokades och gubben fick tyvärr ta hand om den eftersom min telefon ringde. Hade han inte gjort det tror jag inte att han märkt att det var annorlunda spagetti. Nu märkte han det eftersom spagettin kokade mycket snabbare och var tjockare än den vi brukar äta.

När alla ätit frågar jag om de tyckte att spagettin var god.

- Ja, vad var det för konstigt, säger gubben. Fullkorn?
- Va? Är det annan spagetti, undrar Max.

När jag förklarar att det är glutenfri spagetti som är gjord på majs och ris säger gubben:

- Ja, jag kände att det var ris i.
- Skitsnack, svarar jag. Det smakar inte ris.

Får ett leende tillbaka. Skitgubbe!

Jag kommer fortsätta att servera glutenfri pasta.Smakade bra och man blev betydligt snabbare mätt. En mättnad som håller i sig längre också. Upplever jag det som i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar