onsdag 29 oktober 2014

Läcka

Irriterad öppnade jag kylskåpet igen. Jag hade precis torkat upp drickan som runnit ut på golvet. Samtidigt hade jag förklarat att just den förpackningen inte kunde ligga ner.

Kiviks drycker måste stå upp i kylskåpet. Deras så kallade lock sluter inte tätt.

När jag tittar in ser jag att förpackningen står upp. Jag letar men hittar inget som läcker.

"Jaha! Då är det smuts i det där hålet igen.", tänker jag.

I mitt kylskåp sitter det viktiga hålet bakom översta grönsakslådan. Ibland geggar det igen och behöver rengöras. 

Vet du förresten varför det där hålet finns där bak i kylskåpet?

Varje gång man öppnar kylskåpsdörren strömmar värme och fukt in i kylskåpet och det bildas kodens på kylskåpets bakre vägg. Just där bak finns en kylplatta och fukten förvandlas till vatten. Vattnet rinner längs väggen ner till en uppsamlingsränna som sluttar mot ett hål.

Var tar vattnet vägen sedan då? Har du funderat på det?

Det leds till en liten skål som sitter ovanför kompressorn. Kompressorn är den delen som skapar kylan i kylskåpet. När den arbetar blir den varm och vattnet blir till ånga. Genialiskt!

Det var inte stopp i mitt hål. Så mitt sökande fortsatte. 

Jag gick igenom varje hyllplan och tillslut hittade jag problemet. När någon stoppat in saker i kylskåpet hade de tryckt in förpackningarna för långt så de tryckte mot baksidan. Detta gjorde att vattnet inte kunde rinna fritt ner till uppsamlingsrännan utan istället tog sig ut på hyllplanet och ut på golvet.


Det är viktigt att kodensen har fri väg längsmed väggen. 

Hyllorna ska inte gå ända bak i kylskåpet utan det ska finnas en luftspalt mellan bakvägg och hylla.

Enkelt åtgärdat och jag blev lugnad. Hann faktiskt fundera på hur jag skulle ha råd att köpa nytt kylskåp. 

Tur att jag inte hann skälla på någon och jag bad i mina tankar om ursäkt för anklagelser. Det kan likaväl varit jag som i all hast tryckt in för mycket på samma hylla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar