söndag 26 oktober 2014

Pannkakor


Jag försökte sälja in söndagen som en gemensam städdag. Vet inte om jag lyckades.

Gubben hade bestämt att han och jag skulle ut på annat så jag satte tjejerna i arbete. Varsin toalett att rengöra. Därefter skulle de fortsätta med sina rum.

Max har hållit sig borta hela helgen så han fick ingen uppgift. Han ska nog få jobba en annan dag.

Jag orkar inte sköta hemmet själv och jag måste få familjen att inse.

När gubben och jag kom hem satte vi också igång med städningen.

Jag tog sovrummet och hallen medan gubben rengjorde ugnen och städade farstun.

Hade önskat att vi hann mer men är ändå nöjd med storstädat sovrum med rent i sängen, väldoftande toaletter och en ugn som är ren och, äntligen, med fungerande lampa.

Gubben tog också hand om matlagningen medan jag försökt bestiga tvättberget. Konstigt att städning av två tonårstjejers rum innebär enormt tvättberg i källaren.

Gubben gjorde 2 1/2 sats av detta receptet och det försvann. Fattar inte hur de kan äta så mycket. Själv räcker det med två pannkakor och knäckebröd.

2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
2-3 msk smält smör eller margarin

Blanda mjöl och salt i en skål.
Häll i hälften av mjölken.
Rör om och vispa till en klimpfri smet. Häll i resten av mjölken och knäck i äggen.
Vispa smeten slät med smält smör och låt den stå och svälla en stund.
Beräkna ca 1 dl till en pannkaka.
Servera med sylt och knäckebröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar