torsdag 9 oktober 2014

Köttfärsgratäng



Min målsättning tidigare idag var:

SKA: se tv-sändningen från tillkännagivandet av årets nobelpristagare i litteratur.

MÅL: duscha och tvätta håret.

BONUS: föreläsning om Oscar Wilde på biblioteket ikväll.

Hur gick det då?



Jag såg när Svensk Akademiens ständige sekreterare Peter Englund kom ut genom dörren.

Jag såg honom tillkännage att årets nobelpristagare i litteratur är Patrick Modiano.

Efter det duschade jag och lyckades tvätta håret.

Två av tre år inte illa.

Tyvärr orkade jag inte med min bonus och det kändes tråkigt för jag hade sett fram emot föreläsningen. Men jag lagade mat istället och eftersom alla gillade maten vägde det upp.


8-10 potatis
700 gram nötfärs
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
6-8 tomater
4 dl creme fraiche
4 dl riven ost
1 1/2 tsk salt
1 1/2 krm svartpeppar

Skala och skiva potatisen i tjocka skivor.
Koka potatisskivorna nästan klara i vatten med 1/2 tsk salt.
Fräs färsen smulig,
Tillsätt lök och vitlök.
Grovhacka tomaterna och tillsätt i gytan.
Hacka persiljan och blanda ner i köttfärsen.
Krydda och koka upp.
Lägg hälften av köttfärsen i en smord ugnsfast form.
Placera potatisskivorna över och sedan resten av färsröran.
Rör ihop creme fraiche och riven ost.
Bred röran överst.
Gratinera i 200 graders ugn i 15 minuter.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar