tisdag 30 december 2014

Läsa fel kan alla göra. Även jag.

Jag trotsade kylan och värken eftersom Arbetsförmedlingen skickat mig ett brev om att jag skulle besöka dem för att skriva en handlingsplan.

Kollade kalendern och tyckte det var lite mysko att de ville ha dit mig senast den 4/1.

Ja, ja! De har väl säkert något system att man ska dit inom en viss tid. Anmälde mig arbetssökande den 1 december så visst kan det väl stämma. 

Skönt att det händer lite. Känns som att leva i limbo. Inget händer, vet inget, bara vänta.

Mannen på Arbetsförmedlingen tittade på mig och undrade vem som varit dum att skicka ett sådant brev nu. De har dålig bemanning över helgerna. Öppet har de men inte fullt ut. 

Han knappade in mitt personnummer, läste lite och frågade:

- Har du fått läkarutlåtande?

Jag svarade att det hade jag inte trots att jag frågat efter det förra veckan på Reumatologen.

- Det kommer. Kan ta lite tid ibland, svarade han. 

Plötsligt upptäcker jag att mannen sitter och småskrattar. 

Va? Sitter han och läser mina uppgifter och skrattar? 

- Du! Det är inte så att du läst fel?
- Läst fel?
- Ja. Du ska vara här senast 2015-04-01.
- Precis 4 januari. 
- Nej! 2015...04....01

På inser jag. Inte 4 januari. Det är den 1 april.

Mitt dumma nöt. Men till mitt försvar ska jag säga att jag tycker det är alldeles för lång tid utan någon kontakt med Arbetsförmedlingen. Inte trodde jag i min vildaste fantasi att jag ska gå 4 månader utan ens en handlingsplan eller kontakt.

När mitt misstag var avklarat fick vi ett bra samtal om osynliga funktionsnedsättningar. Han berättade om personlig erfarenhet om att inte riktigt bli trodd eftersom man ser "frisk" ut. 

Kom faktiskt därifrån med ett betydligt gladare sinne. Men med värre värk i kroppen. Klarar inte av att stå still på samma ställe länge. Vissa golv verkar också vara värre än andra. 

Jaha! Då är det bara att själv göra vad jag kan för att må bättre och bli intressantare ur ett arbetsmarknadsperspektiv. 

Någon som har ett jobb som passar en 44-årig kvinna med undersköterskautbildning i botten, en bra och tydlig röst efter 14 år som radiotidningsredaktör. Kämpar med autoimmun bindvävssjukdom, fibromyalgi, utmattningssyndrom men har ett brinnande intresse av att utvecklas och att lära mig nya saker? 

Någon?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar