torsdag 4 december 2014

Min önskelista



Det har inte blivit mycket läst den senaste tiden. Jag försöker verkligen för att läsa är en del av mitt liv. En väldigt viktigt del. Men jag klarar inte av det. 

Jag hänger inte med, kan inte koncentrera mig och orden dansar på sidorna. Så boken slås igen nästan direkt.

I början trodde jag att det berodde på boken så jag försökte med en ny. Ytterligare en annan och så en igen. Samma resultat. Boken kunde inte fånga mig. Testade med ljudböcker men samma resultat. Det gick helt enkelt inte.

Inte förrän Maja kom med en utmaning klarade jag av att läsa hela boken. Men fråga mig inte vad boken handlar om för jag minns inte. Tror den var bra. Tror det var första delen i en trilogi. 

Hennes utmaning gick ut på att hon fick dubbelt så lång tid att läsa samma bok som det tog för mig att läsa ut en av hennes nya böcker.

Detta var en utmaning i dubbel betydelse. Dels en sporre för mig men även ett tvång till Maja att komma till skott. Hon vill så gärna läsa men det är hela tiden läxor som får företräde. Ska hon koppla av från studierna så sätter hon hellre på en film än läser en bok. Och det irriterar henne. Hon har också alltid läst.

Nu försöker jag motivera mig själv att läsa. Behöver böckerna, behöver avkopplingen, behöver hjärnverksamheten. 

Så jag ställer klockan på 10 minuter och inget annat får min uppmärksamhet. Om jag så bara ska sitta och stirra på samma ord i 10 minuter så ska jag göra det. 

Måste hitta tillbaka till min läsning.

Börjar med en önskelista. Den är kort men dessa böckerna skulle jag vilja ha just nu. 

  • "Erik XIV - Prakt drömmar mörker" - Herman Lindqvist
  • "Jag heter inte Miriam" -  Majgull Axelsson
  • "Mellan fyra ögon" - Denise Rudberg
  • "Aldermanns arvinge" - Gabriella Håkansson
  • "Kättarnas tempel" - Gabriella Håkansson
  • "Varför har du ritat siffror på din arm farmor?" - Rolf Tardell
  • "Nordkorea - Nio år efter flykten" - Eunsun Kim
  • "Jag är Malala" - Christina Lamb
  • "De oanständiga profeterna i Tibet" - Arto Paasilinna
  • "Röd dimma" - Patricia Cornwell
  • "Hitlers svenska SS-soldater - brev och dagböcker" - Bosse Schön
  • "Mozart - Hans liv och tid" - Piero Melograni
  • "Dvärgen" - Pär Lagerkvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar