lördag 17 januari 2015

Äggröra veganstyle


Har den senaste veckan haft ett konstigt sug efter ägg och bacon. Innan jag slutade äta kött hade jag inte något sådant sug överhuvudtaget.

Detta har varit löjligt. När jag nu mår så bra är jag inte beredd att äta kött bara för att tillfredsställa ett sug.

Visst, jag äter produkter som är lactoovo men vill bara för det inte äta flera ägg.


Fick ett tips om att göra veganska ägg av tofu. Det ska jag testa när jag får tag i form och svart salt. 

Svart salt eller Kala namak är en indisk krydda som ska ge tofun den "rätta" äggsmaken. Det som ger smaken är svavel. 

Men tills jag har hittat det har jag fått tips om äggröra. 

Smaken är kanske inte riktigt ägg men konsistensen är bra. Blev positivt överraskad.

Att först frysa tofu och sedan låta den bli rumstempurerad ändrar konsistensen på tofun och den påminner mer om ägg.

Nästa gång ska jag köpa annan tofu för denna jag köpt i den asiatiska butiken är jag inte riktigt nöjd med. Väldigt vattnig och behåller inte formen bra. 


Ingredienser:
1/2 paket fast tofu
1 krm grönsaksbuljongpulver
½ krm vitlökspulver
lite hackad persilja
gurkmeja för färg
salt
svartpeppar

Smula sönder tofun i lagom stora bitar och tillsätt resten av ingredienserna.
Stek i 3-5 minuter.
Rör om då och då.

Jag serverade med sojabacon, tomat och alfalfagroddar.

Stadig frukost. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar