fredag 23 januari 2015

Sjuk liten Maja

"Jag fryser, mamma."


Om någon timme kommer jag att troligtvis ha en riktigt arg dotter att hantera. Men det är ett privilegium jag har som mamma. Jag kan bestämma. Några månader till.


Majas ben värker och knät har i flera veckor smörjts med liniment.

Flytande Alvedon och Heat lotion - det har varit Majas kvällsrutin.


Hon har under flera dagar klagat över ont i magen. Det verkar vara hennes magsår som spökar igen.

Igår berättade hon, i sms från skolan, att hon mådde riktigt dåligt. Magen, ryggen, benen och ögonen.

"Orkar du inte skolan så åk hem"
"Nej, vill inte ha frånvarande"

Denna press, denna stress, dessa krav.

Hon kämpade men när det återstod en lektion orkade hon inte mer utan åkte hem.

När hon kom innanför dörren brast det och jag fick leda henne till min säng. Jag bäddade ner henne och hon sov hela eftermiddagen.

- Du stannar hemma imorgon.
- Nej, jag har en redovisning.
- Det struntar jag i. Den får du göra någon annan dag. Du stannar hemma.

Maja muttrade men sa aldrig hur dags hon skulle stiga upp idag. Sa aldrig när hennes skoldag börjar.

Så jag har sjukanmält henne och låter henne sova.

Blir hon rosenrasande på mig tar jag det. Om tre månader fyller hon 18 och min makt som mamma mattas. Men än är det jag som bestämmer.

Idag är Maja hemma från skolan och vilar. Punkt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar