tisdag 6 januari 2015

Lasagne - vegan och animalisk



Max ville ha lasagne och jag gör en vegetarisk variant till mig.

Gör den vita såsen på iMat och havredryck. Tar några dl till min lasagne innan jag tillsätter ost och gör en ostsås till familjen.

Jag passar på att testa sojaost som jag toppar min lasagne med.



Animalisk:
1 kg nötfärs
1 stor gul lök
2-4 vitlöksklyftor
1 förpackning passerade tomater
2 dl iMat
1 dl havredryck
2 msk ketchup
1-1 1/2 tsk salt
2 kryddmått svartpeppar
2 msk oregano


Hacka lök. 
Stek löken tillsammans med köttfärsen. 
Tillsätt passerade tomater.
Krydda med salt, peppar och oregano. 
Låt puttra på svag värme.

8-10 dl mjölk
1 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
3 dl riven ost

9 lasagneplattor



Vispa ihop mjöl och någon dl av mjölken.
Häll i en kastrull tillsammans med resten av mjölken.
Koka upp under omrörning.
Krydda med salt och vitpeppar.
Tillsätt riven ost.

Varva köttfärs, lasagneplattor, ostsås i en smord ugnsform.
Börja med köttfärs som inte bränns fast i botten lika lätt och avsluta med ostsås överst.
Strö extra riven ost.

Gratinera i ugn 225 grader ca 20 minuter.




Vegansk:
200 gram Anamma vegofärs
1/2 gul lök
65 gram babyspenat
2 msk rostade solrosfrö
2 dl krossade tomater
2 dl iMat
1 dl havredryck
1 tsk ketchup
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar
1 tsk oregano

Stek lök och färs.
Tillsätt tomater, iMat och havredryck.
Rör ner ketchup och kryddor.
Koka upp och låt småputtra 10 minuter.

Varva färssås, lasagneplattor, spenat och solrosfrö.
Överst vitsås som toppas med sojaost.
Gratinera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar