fredag 2 januari 2015

Magdas ögonlock


Magda har låtit bli smink i några dagar och ögonlocken blev bättre. Svullnaden försvann och tillslut kunde hon inte låta bli utan sminkade sig.

Då kom det tillbaka. Rejält.


Magda säger själv att sminkningen inte känns alls utan det är när hon sminkar av sig. Då börjar det svida.

Hon använder Isadora makeup remover och jag tror, jag misstänker, att det är den som är boven.

Det ser nästan ut som en brännskada. Huden på ögonlocken är röd, skrynklig och torr. Magda säger att det kliar och svider.

Nu är det sminkförbud igen. Ögonlocken smörjs med Aloe Vera gel och ny makeup remover ska inhandlas.

Tror minsann att hon bara får använda en produkt per gång så vi kan utesluta att det inte är något annat än makeup removern.

8 kommentarer:

  1. Jag använder microfibertvättlapp att ta bort smink med! Suveränt! Köpte i Ullared, men finns säkert närmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Microfibertvättlapp? Det får jag kolla upp.
      Tack för tipset. :-D

      Radera
    2. Ja, nu har jag vanliga fyrkantig, men innan hade jag som såg ut som tumvantar..

      Radera
    3. Bara den och vatten? Inget medel?

      Radera
  2. Japp! Bara trasan och vatten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magda visste vad det var. Hon hade sett det hos någon sminkbloggare. Men hon trodde den bara fanns i USA. Något måste hända. Nu har det till och med blivit sår på ögonlocket. :-(

      Radera
  3. Hej Lotta! Jag hoppas verkligen du fortfarande bloggar. Det är så att jag har dessa problem med som din dotter hade/har. Jag var hos doktern (såklart när det lagt sig) han sa att han tror det är en vagel som inte försvinner. Jag har haft vagel och det känns verkligen inte som en vagel då mina ögon sällan svullnar upp som en vagel och har googlat om det. Nu till min fråga, hur gick det för henne? Fick hon reda på vad det var och fick hon bort det? Har haft detta i över ett år nu och får inte hjälp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag finns kvar men tyvärr finns inte ork just nu att bara lika aktiv som jag vill.

      Vad tråkigt att du också har det så.

      Magdas problem fortsätter. Hon har inte använt smink på länge. Hon fick en fruktansvärd reaktion. Inte bara ögonen utan svullnad och blödnad i hela ansiktet. Även Magda insåg att hon måste låta allt läka ut.

      Det vi har kommit fram till är att det som utlöste problemen var ett franslim. Där började Magdas överkänslighet. Ett tag fungerade de vanliga märken som hon hade men nu har hon börjat reagera även på sådant.
      Det gäller att testa sig fram till vad som fungerar tror vi. Tråkigt och dyrt.
      Men först ska hon läka ordentligt. Hoppas att du hittar det som fungerar för dig.

      Radera