onsdag 25 juli 2012

Ananaspaj och irritation


Igår bjöd Ulrika på ananaspaj och kaffe på balkongen. Det var en trevlig stund att sitta och prata bara hon och jag. Lite tråkigt var det klart att de andra tjejerna inte kunde komma. Men det blir nog andra tillfällen.

Min mobil har inte varit att lita på under en längre tid. Har en ny på gång. Igår slutade den att fungera och när jag kom hem var det kaos. Gubben och Magda ville att jag skulle köpa McDonadsmat till dem. Stackare, de var döende. Det serveras tydligen ingen mat hemma.

När jag laddar telefonen upptäcker jag att jag har 17 missade samtal. 13 från Magda, 3 från gubbe och 1 från Maja. Gör mig lite irriterad att jag inte ens kan sitta i några timmar hos en vän och prata utan att bli jagad.

Ännu argare blev jag när jag upptäckte att katten rivit ner en blomma i trappan och ingen brytt sig om att plock upp jorden. Istället hade alla tre gått i det och dragit runt jorden i huset.

När jag idag konfronterade gubben med det svarar han bara:

- Det var inte jag som rev ner blomman.
- Men jag smutsar inte ner dina kalsonger. Varför ska jag tvätta dem?
- Jag har inte bett dig tvätta min kläder.
- Okej, men tycker du inte att blomjorden borde ha dammsugats upp?
- Jo, men jag tänkte se om någon annan gjord det.
- Så svarar du alltid. Varför ska någon annan göra det om inte du gör det någon gång? Varför ska det alltid var jag som ska göra allt?
- Jag gjorde väl saker igår. Jag gjöt faktiskt.
- Ja, och jag gjorde ingenting? Det räknas inte att jag hade huvudansvaret för 4 barn mellan 3 1/2 - 15 år, tvättade, städade, handlade, servade er med kaffe o dricka, lagade mat och diskade?

Han tittar på mig men säger inget.

Suck!

Jag dammsugar upp jorden och städar fram hemmet under all cementdamm. Hade gubbens fötter i hallgolvet. Svettiga fötter med cement på gör tjusiga märken.

Fattar inte att så mycket prylar kan plockas fram under de få timmarna som jag var hos Ulrika. Maja hade i alla fall plockat in tvätten som jag bad henne och också vikt den.

Usch som diskbänken såg ut när jag kom ner i morse. Gubben hade, sur över att jag vägrade köra 4 mil och köpa hamburgare, stekt korv och potatis. All disk stod och väntade på mig.

På lördag gjuts troligvis andra delen.

På tisdag börjar jag jobba igen. Förstår inte hur jag ska orka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar