tisdag 3 juli 2012

Öppna skinkpiroger


När jag skulle börja laga mat så trilskades spisen. Ingen säkring hade utlösts. Allt verkade okej men spisen vägrade att fungera normalt. Den bara pep att jag hade satt på fel platta och gick över i varningsläge. Stressad började jag fundera över hur gammal eländet var och insåg att den var 3 1/2 år gammal och ingen garanti fanns kvar. Perfekt läge för att sluta fungera. Typiskt. Inget jag anser mig ha råd med just nu.

Som en absolut sista lösning så testade jag att dra ut sladden. En "lagning" som brukar fungera på de flesta elektriska apparater.
Och spishällen startade.
JIPPI!!!!

Men då hade jag redan förlorat mycket tid och insåg att jag aldrig skulle hinna göra piroger av all degen. Så jag gjorde några piroger och resten ca hälften som en paj.


Deg:
6 dl vetemjöl
4 ägg
4 tsk olja 

Fyllning:
200 gram skinka
1 purjolök
140 gram ädelost
2 dl grädde
knappt 1/2 tsk salt
1/2 krm svartpeppar
2 - 4 ägg

Blanda först ingredienserna till degen.
Låt degen vila i kylskåpet under tiden du gör fyllningen.

Tärna skinka och purjolök.



Fräs purjolök och skinka. 
Tillsätt grädden och smula ned ädelosten. 
Låt svalna och rör i ägg så att konsistensen blir tjock. 
Krydda. Jag använde inget salt eftersom jag tyckte att fyllningen var tillräckligt salt från Kvibille Ädel.

Kavla ut degen och tryck ut 8-16 runda degplattor med hjälp av en skål.
Fördela fyllningen och tryck ihop till piroger. Du kan låta pirogen vara öppen och se ut lite som en båt/kanot.
Lägg pirogerna på en plåt med bakpapper.



Pensla med lätt uppvispat ägg.
Grädda i ugnen 200 grader i 10 - 15 minuter.


Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar