onsdag 11 juli 2012

Hallon- och blåbärstårta



På måndag ska gubbens kusin ha grillfest och jag har lovat fixa efterrätten. Vi blir lite folk. Gubbens bror kommer hem till skåne med sina döttrar och en ny flickvän. Spännande att träffa henne.

Då passar Ulrik på att bjuda hem några av familjen. Det är mest Ulrik, gubben och hans storebror som har umgåtts. Men det blir ändå några personer.

Så idag testar jag att göra en tårta som kanske får lov att följa med på grillfesten.

Var på Torngårdens gårdsbutik och köpte hallon. Affären hade inga färska blåbär så jag får nöja mig med frusna. Låter dem bara ligga och tina och rinna av i ett durkslag. Vill inte ha för mycket vätska i fyllningen.

Jag tror efter provsmakningen att jag skulle tagit lite socker i fyllningen. Den blev lite sur. Gubben och Magda åt och tog igen. Men jag tyckte att tårtan var lite sur av citronen. Men fyllningen blev väldigt luftig. Tror jag modifierar till grillningen. Om det nu blir detta jag bjuder på.

Botten:
3 dl havregryn
3 msk strösocker
100 gram smör
1 tsk kanel

Fyllning:
5 gelatinblad
2 ägg
1 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 citron
100 gram blåbär
150 gram hallon

Garnering:
hallon

Blanda havregryn och socker.
Häll röran i en långpanna med bakplåtspapper.
Rosta i ugnen i 200 grader 10 minuter.
Smält smöret i en kastrull.
Rör i havregrynen och kanel.
Klä en form med löstagbar kant med plastfolie och häll i smulet.
Tryck ut till en botten och ställ svalt.

Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i 5 minuter.
Dela äggen.
Vispa gulor och florsocker pösigt.
Vispa grädden.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Mosa bären.
Ta upp gelatinbladen och smält dem i en kastrull med saften från en citron.
Rör ner i äggulevispet tillsammans med mosade bär.
Vänd ner grädden och sist äggvitorna.
Häll smeten i formen och låt stå i kylskåpet i minst 3 timmar.

Garnera med hallon och lite lakritssirap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar