söndag 15 juli 2012

Hallon- och blåbärstårtor


Kom på att i morgon hinner jag inte göra de där tårtorna till grillfesten. Jag ska först till sjukhuset sedan ska jag inom Ulrika och hämta en bok jag köpt. Därefter till frissan och få lite tlc i håret. Sedan är det dags att fixa fotografi till mitt körkort. Jag kommer inte ihåg om jag berättat men jag blev ju av med mitt körkort i Stockholm. Så nu har jag fått papper för att göra ett nytt körkort. Vilken tur att jag ska färga håret och klippa mig. Ska ju leva med körkortet ett tag. För hoppningsvis. Om jag nu inte gör mig av med detta också.

Så i vilket fall som helst skulle det absolut inte finnas tid att göra tårtorna i morgon. De behöver minst 3 timmar i kylskåpet.

Därföråkte jag ivägför att köpa färska hallon men några sådana hittade jag inte. Inte heller färska blåbär. Så det fick bli frysta. Håller tummar och tår att fyllningen stelnar denna gången. Frysta bär är lite vattningare än färska.

Min tanke är att i morgon när jag ändå är i stan köpa färska hallon och blåbär för att dekorera tårtorna.

Jag ändrade receptet lite från första gången. Jag tog socker i både äggvitan och i grädden samt lite bland bären. Vill absolut inte ta bort fräschheten utan bara få bort surheten från citronen. Hoppas det lyckas.

Har varnat familjen att de INTE får röra den ena springformen för den är sönder. Lyfter man bara i sidorna kommer man att hälla ut allt. Spännet har nämligen gått sönder. Men är man försiktig och tar i botten går det i alla fall att använda formen.

Botten: 3 dl havregryn
3 msk strösocker
100 gram smör
1 tsk kanel

Fyllning: 5 gelatinblad
2 ägg
1 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 citron
275 gram blåbär och hallon (frysta)
3-4 tsk strösocker

Blanda havregryn och socker.
Häll röran i en långpanna med bakplåtspapper.
Rosta i ugnen i 200 grader 10 minuter.
Smält smöret i en kastrull.
Rör i havregrynen och kanel.
Klä en form med löstagbar kant med plastfolie och häll i smulet.
Tryck ut till en botten och ställ svalt.
Tina bären i en sil så överskottsvätska rinner av.
Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i 5 minuter.
Dela äggen.
Vispa gulor och florsocker pösigt.
Vispa grädden med 1 tsk strösocker.
Vispa äggvitorna till hårt skum med 1 tsk strösocker.
Mixa bären.
Rör ner 1/2-1 tsk strösocker.
Ta upp gelatinbladen och smält dem i en kastrull med saften från en citron.
Rör ner i äggulevispet tillsammans med mixade bären.
Vänd ner grädden och sist äggvitorna.
Häll smeten i formen och låt stå i kylskåpet i minst 3 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar