söndag 22 juli 2012

Paj



Märker att jag får allt svårare att skriva på tagentbordet. Fingrarna trycker inte riktigt ner bokstäverna och jag får allt oftare gå tillbaka och rätta. Ibland missar jag felen. Ber om ursäkt.

Det är ju inte lovande när man som jag arbetar framför datorn. Hoppas verkligen att detta beror på semestern och att det rättar till sig när jag börjar jobba igen.

Testade ett nytt recept på paj som jg hittade i Kvällspostens lördagsbilaga. 30 minuter var alldelse för länge inne för den blev lite bränd.

Var väldigt vattnig när jag skar i den. En bismak som jag inte riktigt kan förklara. Ätlig men absolut inte något wow.

Pajdeg:
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
125 gram margarin
2 msk kallt vatten
1 dl pumpafrö

Fyllning:
1 purjolök
500 gram kassler
100 gram parmesan
1 dl finhackad timjan

Äggstanning:
1 msk mild senap
1 msk Dijonsenap
3 ägg
3 dl mjölk
salt
svartpeppar

Hacka samman mjöl och margarin.
Tillsätt vatten och kör till en deg.
Sist blandar du ner pumpafrön.
Tryck ut degen i en smord pajform och ställ kallt i 30 minuter. (Jag använde mig av springform)
Förgädda i 220 grader i 10 minuter.

Skär purjolöken i fna skivor.
Förväll i lättsaltat vatten i ca 5 minuter. Häll av vattnet.

Skär kasslern i tärningar.

Riv parmesanen fint.

Fyll pajskalet med kassler, purjolök och parmesan.

Rör ihop äggstanningen.
Häll äggstanningen i pajen.

Grädda i 30 minuter i 220 grader.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar