tisdag 12 februari 2013

Brandvarnarelarm

Vaknade med ett ryck. Jag hörde Max höga stämma. Kunde inte höra vad han sa men inte spelade han. Plötsligt hör jag Magda lika högt och Max dundrar uppför trappan och sliter upp dörren.

-Brandvarnaren tjöt. Det luktar rök. Men jag ser ingen eld.

Gissa om jag kom snabbt ner på bottenvången.

Helt klart luktade det rök.

Brandvarnaren hade gubben plockat ner när han drog ny sladd till den nya lampan. Den hade inte kommit upp igen utan låg på fönsterbrädet.

Kontrollerade först kakelugnen. Hade någon kanske eldat lite. Ibland när det blåser trycks luft igenom skorstenen och in i rummet. Men båda luckorna var stängda. Den var inte varm och luktade inte.

Max hade kollat de andra rummen så jag gick ner i källaren. Gick in i alla fyra rummen. Har en egenhet, efter jag sett film om bränder. Jag öppnar inte en dörr direkt utan jag lägger först handen på dörren och känner efter värme eller vibrationer, Sedan tar jag i handtaget. Brinner det på andra sidan borde handtaget vara varmt.

Källaren var lugn. Ingen röklukt.

Jag gick upp igen.

Max och Niklas röker ute. Har de kanske inte släckt riktigt eller slängt en fimp som startat en brand?

Ingenting.

Jag går in igen och hittar gubben med brandvarnaren.

-Kan katten trampat på den?

Möjligt.

-Elementen är riktigt varma ikväll. Kan brandvarnaren reagerat?

Nja, möjligt men tror då mer på att batteriet fått fnatt.

Jag konstaterar att det inte brinner i huset och att allt är okej.

Men lukten. Vi kände lukten.

Masspsykos?

Min teori är min första tanke. Kakelugnen. Det var riktigt kallt ute och pannan jobbade rejält för att skicka ut värme i elementen. Det märkte jag i källaren.

Jag tror lukten kom från kakelugnen.

Brandvarnaren kan jag inte förklara men batterifnatt verkar troligt.

Gubben hängde upp den och inget mer larm.

Det tog en stund att varva ner för adrenalinet pumpade ut i kroppen vid ordet brandvarnare.

Sov resten av natten med ett öra och ett öga öppet.

Vilken natt. Brandsläckaren och brandfilten är som tur var fortfarande oanvända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar