måndag 4 februari 2013

Tomat- och löksoppa med pizza


Gubben gjorde dubbel sats av pizzan i lördags och det blev en degklump över. Han tänkte kasta den men jag hann hindra honom. Passar perfekt med pizza till soppan. Speciellt när ungdomarna inte gärna äter soppa.

Idag följer jag matkalendern ganska bra. Givetvis har jag ändrat receptet lite. Det skulle vara gul lök och enbart tomatpure men har inte skåpen allt får man trolla lite. Kryddade med knappt 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar och 1 msk basilika. Jag hade också i en nypa socker. När jag värmde upp soppan slank en skvätt mjölk också ner.

2 stora potatis
3 schalottenlök
ca 10 cm purjolök
2 vitlöksklyftor
4 msk tomatpure
2 msk ketchup
12 dl vatten
4 msk grönsaksfond

Skala och tärna potatis.
Hacka löken.
Fräs i en gryta med olivolja.
Tillsätt tonatpure och fräs någon sekund.
Tillsätt vatten och fond.
Koks tills potatisen är mjuk. Ca 10 minuter.
Mixa.
Smaka av med salt, svartpeppar och basilika.
Servera med creme fraiche. (Jag hade matlagningsyoghurt.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar