måndag 25 februari 2013

Pasta med ost- och skinksås



Medan jag sitter på kafeträff och pratar i lugn och ro mår Magda väldigt dåligt hemma. Fysiskt är hon bättre och var egentligen bara hemma för att hon skulle vara feberfri en dag innan hon skickades till skolan. Psykiskt mådde hon sämre.

Inte hjälper det att jag belastar mig för att jag inte var hemma men tankarna kommer ändå.

Jag kan inte vakta henne som en hök och följa henne överallt.

Det enda jag kan göra är att tala om för henne hur mycket jag älskar henne. Stärka henne som människa.

Men den smärta som man som mamma känner när man inser att ens älskade barn mår så dåligt att det enda som hjälper är att skada sig själv går inte att förklara.

Så otillräcklig, så värdelös och så fruktansvärt ont som det gör vid bara tanken att min lilla flicka gör så mot sig själv.

Vill bara ta henne i famnen och krama in kärlek i henne.

Gubben kom hem från jobbet. Han orkade inte. När han berättade att han tillslut hade så ont att svetten sprutade sa jag att om tårarna inte får komma ut genom ögonen så tränger de ut genom huden.

700 gram kassler (rökt bog eller skinka funkar också)
6 dl mjölk
3 msk mjöl
3 dl riven ost
salt
svartpeppar

Tärna eller strimla köttet.
Vispa ihop mjölk och mjöl.
Koka under omrörning.
Sjud några minuter.
Tillsätt skinkan och osten.
Låt osten smälta.
Smaka av med kryddor.

Servera med kokt pasta och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar