tisdag 19 februari 2013

Korv Stroganoff



I dag har matkalendern allt emot sig. Majs- och chilisoppa. Gubben suckade högt när han läste receptet igår. Majs, kokosmjölk och chili är inte hans favoriter precis. Chili är väl okej men han gillar inte stark mat.

Själv orkar jag inte bege mig till Maxi idag. Räcker jag ska köra till jobbet i eftermiddag.

Lever ett varannandagsliv. Ena dagen fix, nästa dag ont.

Det lilla jag gjorde igår har satt sina spår i kroppen. Det är nog svårt för andra att förstå hur lite jag egentligen klarar av. Jag ser ju frisk ut och ger ett friskt intryck. Men smärtan jag har idag är otrolig. Klistra etiketter och skala potatis var pest för hand, arm, axel och nacke.

Så därför blir det "normalmat". Inget som kräver mycket ork. Ska orka hänga lite tvätt också.

http://lottasmat.blogspot.se/2011/10/korv-stroganoff.html?m=0

Serverar med ris, kokt broccoli och småtomater.

För er som vill kommer recepter till soppan här:
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 röd chilipeppar
300 gram majs
8 dl vatten
2 buljongtärningar (höns enligt recept)
1 burk kokosmjölk

Hacka löken fint.
Fräs utan att få färg.
Kärna ur och hacka chilin.
Tillsätt chili och majs bland löken.
Fräs lite till.
Häll på vatten och buljong.
Koka i 10 minuter.
Mixa soppan slät.
Häll i kokosmjölk och koka upp.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar