måndag 11 februari 2013

Korvgryta med aijvar relish



Idag har jag haft energi och härjat som bara den. Straffet kommer nog i morgon och jag är förberedd på en vilodag innan jobbet.

Det var skönt att städa ordentligt. Har inte orkat på mycket länge. Soffan har inte skumtvättats sedan nyårsdagen så det var verkligen på tiden.

Damm är nog bland det tråkigaste jag vet. Damm och hår. Det frodas enormt snabbt.

Tycker det räcker jag vänder ryggen till den nydammade tv:n så är den dammig igen.

Men nu doftar vardagsrum, kök och hall rent och fräscht.

Jag har också hunnit med möte i Magdas skola, handlat till denna veckas matlagning och hämtat gubben på jobbet.

Tur att dagens mat är snabblagat.

Efter maten ska jag tackla det stora berget av tvätt som samlades på trappan när Max och Maja städade sina rum. Eller Max är inte klar. Han tog bara det värsta. Nu luktar i alla fall inte hans rum soptipp.

Jag tog lite purjolök, 1 morot till och 600 gram choritzo. Använde mig av mild aijvar relish. Rundade av med 1 dl grädde.

2 schalottenlök
2 morötter
500 gram korv
4 dl aijvar relish
2 dl creme fraiche
salt
svartpeppar

Skiva löken.
Skär morötter och korv i slantar.
Fräs i en gryta.
Tillsätt aijvar relish och creme fraiche.
Sjud i 10 minuter.
Krydda.

Servera med pasta, riven parmesan och kokt broccoli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar