torsdag 14 februari 2013

Romantisk meny



Enligt matkalendern ska det idag serveras en Alla hjärtans dags middag.

Inte här. Hur kul är det att stå hela förmiddagen och laga mat åt familjen och sedan köra till jobbet? Ska till och med på möte med revisorn innan jobbet. Inte så att jag missunnar familjen trerätters men förrätten SKA serveras direkt. Det lyckas jag inte med.

Hade jag varit hemma ikväll hade jag lagat alla tre men nu får de nöja sig med varmrätt och efterrätt. Maja har lovat fixa efterrätten. Jag har förberett och plockat fram åt henne.

För er skriver jag in alla tre recepten.

Jag ökade mängden vätska med 1 1/2 dl extra. Fläskfilé hade jag 1,1 kg. Ost hade jag hela osten i. Salt och peppar efter smak men jag använde nog ca 1 tsk salt och 1 krm svartpeppar.

Förrätt:
Heta räkor med tomatröra

500 gram stora räkor med skal
2 tomater
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1/4 äpple
1 chilipeppar
1 msk olja
1 tsk honung
salt
2 msk basilika
4 skivor rostbröd

Skala räkor men behåll skalet i stjärten.
Dela tomaterna i klyftor och skär bort kärnorna.
Tärna.
Skala och hacka lök, vitlök och äpple.
Kärna ur och hacka chili fint.
Fräs lök, vitlök och chili i oljautan att det får färg.
Lägg i tomater och äpple och låt koka ihop några minuter.
Smaka av med honung och salt.
Lägg i räkorna och låt dem bli varma.
Sttimla basilika och strö över.
Ta ut hjärtan ur brödet med pepparkaksmått.
Rosta.
Servera direkt.

Varmrätt:
Fläskfile med svamp- och ädelostsås samt potatiskaka

600 gram fläskfile
salt
svartpeppar
150 gram champinjoner
1 schalottenlök
1 dl grädde
1 dl creme fraiche
2 dl vatten
2 msk kalvfond
1 msk maizena
75 gram ädelost

Skiva köttet.
Salta och peppra och stek.
Skiva svampen.
Hacka lök.
Fräs lök och svamp.
Späd med grädde, creme fraiche, vatten och fond.
Koka i 5 ninuter.
Red med maizena och koka upp igen.
Smula i osten och låt den smälta.
Smaka av med salt och peppar.
Lägg i köttet och låt det bli varmt.

8 potatis
1 gul lök
2 morötter
2 1/2 dl smakrik ost
1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Riv potatis och morötter grovt.
Hacka löken.
Blanda allt och krydda.
Stek lök, morötter och potatis mjuka.
Riv osten.
Blanda ihop ost och potatisröran.
Kläm fast bakplåtspapper i botten på en springform.
Tryck ut potatisröran i formen och tryck ut ordentligt.
Jag hade lite olja på kanten.
Baka klart i 200 grader i ca 15 minuter.

Bild: Maja

Efterrätt:
Choklad- och kokosgratinerad frukt

125 gram frusen mango
1/2 ananas
1 dl frusna blåbär
100 gram vit choklad
1/2 dl kokosflingor

Tina mangon.
Skär anans i bitar.
Fördela ananas och mango på fat/portionsskålar och strö över frysta blåbär.
Riv chokladen.
Blanda choklad och kokos.
Strö över frukten.
Gratinera i 220 grader tills chokladen fått fin färg.

Servera med glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar