torsdag 11 juli 2013

Grillspett


Marcus och lille E kom och hälsade på medan storebror V var på älgsafari.

Tur de kom så jag fick paus i städandet. Städade tvättstugan och när jag skulle pausa därifrån började jag städa i köket.

Har nu så ont i höger arm och axel att jag har svårt att hålla tårarna tillbaka.

Jag använde mig av en grekisk souvlakikrydda som jag fått av en kollega. Tror säkert det finns motsvarande i kryddhyllan i affären.

2 kg fläskkarre
2-3 dl olivolja
3 msk kebabkrydda

Blanda olivolja och krydda till en marinad.
Dela fläskkarren i bitar och lägg i marinaden.
Låt dra. Helst över natten men några timmar räcker.
Trä upp på spett.
Grilla.

Tzatziki:
1 gurka
1 1/2 tsk salt
1 burk turkisk yoghurt 500 gram
1 krm vitpeppar
2 tsk citronsaft
2 tsk flytande honung
2 vitlöksklyftor
4 msk olivolja

Riv gurkan.
Lägg gurkan i en sil och salta.
Låt dra.
Tryck ut vätskan.
Blanda alla ingredienser och pressa ner vitlöken.
Låt stå och dra i kylskåp.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar