tisdag 9 juli 2013

Orolig, upprörd

Legat hela natten och funderat på samtalet jag hade med gubben igår kväll.

Han berättade att de "råkat" få information om att isoleringen som de skulle riva (idag) innehöll asbest.

Detta skulle de alltså riva utan skyddsmasker. Hur arbetssituationen ser ut i övrigt har jag ingen aning om men eftersom gubben klagat på hur varmt det är så förstår jag att ventilationen är ett skämt.

Jag uppmanade gubben att INTE göra detta utan korrekt utrustning och arbetsmiljö.

http://www.av.se/teman/Asbest

Efter den senaste boken jag läste så kom detta som ett brev på posten. (Vilket uråldrat talesätt - som ett mail i inkorgen kanske?)

Visserligen var boken en påhittad historia men det ligger väldigt mycket fakta bakom.

Asbest leker man inte med. Även en kortvarig arbetssituation kan ge dig skador.

När man då som min dumme gubbe har en astma som han slutat medicinera och redan har kassa luftvägar så är asbestjobb en lek med döden.

-Äsch, det är väl inget.

Finns det säkert de som säger och till dem har jag bara en sak att säga:

Att sticka huvudet i sanden gör inte att problemet försvinner. Det kommer ifatt dig.

Att du inte värderar ditt liv högre är ditt beslut. Du kanske anser att du har rätt att leka med livet. Att du inte har ansvar/skyldigheter för/åt andra människor som älskar dig.

Jag vill ha min gubbe bredvid mig i många år till. Jag vill inte uppleva hur han sakta hostar sönder sina lungor pågrund av asbest.

Det räcker gott och väl med den skit han drar ner med de där nallade giftpinnarna.

Jag förstår inte hur man kan veta att något är skadligt men ändå låta folk utföra arbetet. De borde skämmas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar