lördag 27 juli 2013

Konflikthantering

Lotta är inte bara envis som en gammal get. Hon är även slug som Mikkel Räv.

Igår vid kvällsmaten vägrade lillebror E äta. Han skulle bara dricka Oboy.

Jag förklarade att om han inte åt fick han ingen Oboy utan bara vatten eller mjölk.

Efter fyra ungar vid köksbordet vet jag att det är det söta som gillas bäst.

Att dricka sig mätt är inget alternativ här utan här ska man äta.

Dricka är väldigt viktigt. Speciellt när det är varmt men det är ur maten man får sin näring.

Lillebror E är lika envis så han struntade i sin mat och fick vatten.

Inte var jag orolig att han gick hungrig till sängs för han hade ätit ordentlig middag, mellanmål och även lite fredagsgodis.

Det hela var mer en maktkamp.

Gubben kom in och nu trodde lillebror E att han skulle få hjälp och nu kom tårarna. Men farfar genomskådade även han.

Det blev morgon och maktkampen togs upp igen.

-Du får Oboy när du ätit lite på mackan, säger farfar.

Lillebror E börjar hacka med underläppen och svarar:

-Boy.
-Okej, säger jag.

Lillebror E lyser upp och ser triumferande ut.
Gubben tittar frågande på mig.

Jag tar mackan och häller ett tunt lager Oboy som pålägg.

Alla tittar på lillebror E som gapande tittar på mackan.

Han tittar på mig med stora ögon och  börjar äta.

Snart är hela mackan uppäten och jag ser en leende gosse, stolt som en tupp.

-Nu har du varit duktig. Nu får du Oboy att dricka.

Inte den bästa av frukostar men lillebror E åt enhel macka och strålade värre än solen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar