tisdag 30 juli 2013

"The spoon theory"

Det är inte lätt att förklara hur det är att vara sjuk. Att ha en sjukdom som inte syns.

-Men, du ser ju inte sjuk ut!

Du ser inte vilka kamper jag gått igenom bara för att stå där framför dig just då.

Vilka val jag gjort för att klara av dagen.

Det är inte lätt att förstå när man inte själv behöver tänka på all energi man gör av med. När resurserna i kroppen känns oändliga.

Jag har via sociala medier kommit i kontakt med andra runt om på jorden (främst USA) som också har diagnosen MCTD.

Där vet jag att de förstår. De vet hur det är.

Men man vill ju att de runt omkring ska förstå. Eller först och främst vill man att de ska vilja förstå.

För visst är det så att det som inte syns är mycket svårare att förstå. Det avfärdas på alla möjliga sätt.

Lat, gnällig, hypokondriker, arbetsskygg.

"Hon kommer aldrig hit. Det är väl inte så ansträngade att åka hit och ta en kopp kaffe? Men om det inte passar henne att ha kontakt så struntar jag väl i henne."

"Igår var hon minsann inte sjuk. Då kunde hon ränna på stan och shoppa. Men idag då är hon plötsligt så hemskt sjuk."

"Förra veckan hade hon ont i ryggen. Idag har hon ont i knäna. När ska hon bestämma sig?"

Christine Miserandino och jag delar flera sjukdomar och när jag första gången läste hennes berättelse om "The spoon theory" insåg jag själv att det är ju så det är.

Hennes förklaring är så enkel att den är genial.

Ta dig tid att läsa om "The spoon theory". Ta dig tid till att förstå hur det är för Christine, mig och alla andra som lever med en osynlig autoimmun systemsjukdom.

http://www.butyoudontlooksick.com/wpress/articles/written-by-christine/the-spoon-theory/

En teori som även passar till många andra osynliga sjukdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar