tisdag 12 november 2013

Boktips

Maja bad om tips om bok att läsa. På engelskan. Förra gången valde läraren och de läste The Boy in the Striped Pyjamas. Efteråt uppmanade jag Maja att se filmen.

Denna gången fick de välja bok själva och givetvis hade jag förslag. Men frågan var om Maja skulle gilla mina förslag. Om hon skulle ha behållning av boken och om hon, kanske framförallt, skulle hinna och orka läsa. Så jag gav förslag på en, i mina ögon, måste-bok.

Jag tycker det är viktigt att man läser klassiker. Även om det ges ut otroligt mycket bra litteratur (och dålig också för den delen) så får vi inte glömma våra klassiker.

Boken som Maja till slut bestämde sig för är To kill a mockingbird av Harper Lee. På svenska heter boken Dödssynden.


Vi går från Auschwitz 1940-tal till Alabama USA på 30-talet. Från antisemetism till rasism. Inga stora hopp.

Jag hoppas det är en bok som kan beröra Maja precis som den har berört mig. Ge henne perspektiv på tillvaron. Inse människans lika värde.

När jag ändå höll på så gav jag Maja tips om tre böcker till som hon bara MÅSTE läsa. Dels Möss och människor av John Steinbeck och Flugornas herre av William Golding (som jag misstänker de kommer att läsa i årskurs 2 eller 3 i svenskan) och på engelska min absoluta favorit när det gäller filmer -  The Color Purple.

I Purpurfärgen är vi i början av 1900-talet och får följa en ung flicka som växer upp till kvinna. Incest (som resulterar i 2 barn), bortgift, misshandlad och behandlad som slav av sin man. Det är tunga ämnen men tyvärr en verklighet som fanns och finns. Det är inte ett problem som har med hudfärg att göra men att händelsen utspelar sig i Södern tar även upp rasismen.


Alla böcker jag gett som förslag finns också som film. Det är ett bra sätt att avsluta en bok på. Att se filmen, få en känsla och kanske tankar som inte riktigt kopplade under tiden som man läste. Maja hade många tankar och reaktioner efter att hon sett Pojken i randig pyjamas. Allt i boken fanns inte med och saker hon inte tänkt på när hon läst reagerade hon över. Det är inte alltid som bok och film stämmer överens och ibland blir det problem.

The Color Purple/Purpurfärgen, Of mice and men/Möss och människorTo kill a mockingbird/Skuggor över södernLord of the flies/Flugornas herre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar