onsdag 20 november 2013

God gärning

Ikväll har jag och Maja gjort en god gärning.

För ett tag sedan anmälde jag mig till Matkassen. Det är en grupp på Facebook som skapats ur medmänsklig synvinkel. Det finns många där ute som har det tufft. Som inte får ekonomin att gå ihop. Som råkat ut för olika saker som tynger ner deras liv. Dödsfall, sjukdom, arbetslöshet, skilsmässor osv.

Först tänkte jag att jag kunde hjälpa till med att skicka ICA-checkar men igår blev jag kontaktad om jag hade möjlighet att hjälpa en mamma i nöd.

Så jag och Maja åkte iväg och köpte lite mat, hygienprodukter och lite receptfri medicin.

Jag tänkte både kort- och långsiktigt och satsade både på färsk mjölk och torr mjölk. Pasta och ris. Korv, köttfärs och fläskkarré. Skinkost, leverpastej, smör och bröd. Konserver, havregryn, grötris och flingor. Yoghurt och lite grönsaker.


Hoppas att detta kan underlätta för familjen. Ta bort en tung börda. Mildra lite.


Jag har inte i överflöd men så jag klarar mig. Vi behöver inte vara hungriga.  Visst får jag vända på kronorna men jag tänker på det som Jesus sa:

”Sannerligen, den där fattiga änkan har lagt mer i tempelkistan än alla de andra. De gav alla av sitt överflöd, men hon gav i sin fattigdom allt hon ägde, allt hon hade att leva på.”

En dag kanske det är jag. Livet kan ändra sig så snabbt. Det är inte omöjligt att jag hamnar i en situation där jag själv ligger vaken om nätterna och undrar hur jag ska få allt att gå ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar