söndag 17 november 2013

Senapsstuvad potatis med stekt korv



Serverar jag korv ser jag till att få så bra korv som möjligt. Jag vill ha så lite produkter som det bara går. Kött och kryddor är faktiskt det enda som behövs. Alla dessa smakförhöjare och andra tillägg behövs inte.

Korven köper jag på slakteriet. Jag har frågat efter innehåll och han slog med båda armarna när jag frågade om korven innehöll mjöl, mjölk eller blod.

Korv är ett bra alternativ när man inte har tid eller ork att stå vid spisen en söndag innan jobb.

Idag serveras korven med senapsstuvad potatis. Maja tyckte jag begick helgerån på hennes älskade potatis. Hon tyckte att det på sin höjd räckte med att jag kokade dem. Så några potatisar badar inte i stuvningen.

Ett alternativ till potatis hade varit olika rotfrukter. Morot, palsternacka och potatis hade smakat bra i senapsstuvning.

Har du kalla potatis som rester så dela dem och tillsätt i stuvningen.

1 kg potatis
100 gram smör
1 1/2 dl mjöl
1 liter mjölk
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 msk senap (jag gillar stark senap men dijon funkar också)

Koka potatisen mjuk.
Låt den kallna lite och dela i mindre bitar.
Smält smöret.
Vispa ut mjölet i lite av mjölken.
Tillsätt nästan all mjölk i smöret och koka upp.
Rör ner mjölredningen och koka upp.
Vispa hela tiden.
Koka i minst fem minuter. Späd med resterande mjölk.
Tillsätt senapen.
Smaka av med kryddor.
Stek korven.

Serverar sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar