torsdag 14 november 2013

Ett stort steg framåt mot självständighet


Magda har fått sitt bankkort och tillgång till egna pengar.

Första gången hon skulle använda kortet var jag med och Magda lämnade affären i vredesmod när hon inte riktigt förstod vad hon skulle göra. Jag fick avsluta transaktionen åt henne. Tur det var hemma i byn där de känner oss.

För att tvingas att handla själv åkte Magda igår med några vänner för att shoppa kläder.

I första affären hjälpte bästisen Wilma henne att betala men sedan fixade hon det själv.

Shoppat kläder i två affärer och även bjudit på fika.


Inte illa alls. Blev så glad när hon berättade för mig hur bra det fungerade. Fina kläder hade hon köpt också. Två tröjor och ett halsband. Inga fynd men absolut inte dyra plagg.

Är lite orolig för att Magda inte inser när något kostar för mycket. Jag har sett det problemet när hon är ute på nätet och tittar på kläder. Priset reagerar hon inte på. Gillar hon något så gillar hon det. Där brukar jag stoppa och förklara att 800 kronor är mycket pengar för en tröja.

Det gäller att förstå vad pengarna räcker till. Lära sig att inte leva över sina tillgångar. Har du ekonomi till en tröja för 800 så är det upp till dig men är din hela budget för klädinköp 350 kronor kommer du inte långt.

En annan sak jag oroar mig över är att hon ska bli utnyttjad av så kallade vänner. När man inte riktigt förstår är det kanske lätt att bli lurad att bjuda. Bara för att man är så glad att man får vara med. Gubben har berättat hur han hade det i sin ungdom. Om vänner som fanns så länge han betalade men när pengarna var slut var vännerna borta. Tills nästa månad. Han lärde sig till slut men det kostade både pengar och självförtroende.


Majas reaktion när hon såg Magdas inköp var halvt på skämt och halvt på allvar.

- Vad är det för kläder?
- Jag tyckte de var snygga, svarar Magda.
-Ska du bli whannabe?  Välj din egen stil. Flyg!!!

Magda håller sig lite neutral och "som alla andra" medan Maja går sin egen väg. Kanske beror det på självförtroende eller så är det helt enkelt olika smak.

I vilket fall som helst så är jag stolt över mina två vackra flickor. Glad över deras utveckling och framsteg.

Jeans - Lindex
Top -  Butik Lizzo (nytt)
Halsband - Kappahl (nytt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar