fredag 29 november 2013

Shepherds pie



Jag kanske begår helgerån när jag kallar detta Shepherds pie men det är min variant. Har aldrig ätit originalet. Har tyvärr aldrig fått möjligheten att åka till England. Men jag vill hemskt gärna.

Att laga dessa två pajerna var en ordentlig träningsmatch för mina armar.


  • Skala potatis
  • Göra potatismos
  • Hacka lök
  • Riva morötter
  • Spritsa potatismos

Men det var faktisk värt all smärta. Shepherds pie var jättegott. Fick beröm från Max och gubben sa:

- Jag fattar varför engelsmän tjatar om Shepherds pie. Detta var riktigt gott.

Maja kontrade med:
- Varför har vi inte ätit detta innan ? Vi måste ha detta varje dag.

2 gula lökar
1 kg nötfärs (lamm fungerar också)
3 morötter
350 gram champinjoner
4 msk HP-sås
4 msk kalvfond
1/2 - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar
potatismos av 1 1/2 kg potatis
4 äggulor
riven ost (gärna lagrad prästost men jag tog skalkarna i kylskåpet)


Gör potatismos och rör ner äggulor.
Hacka löken.
Fräs lök.
Tillsätt färsen och stek den smulig.
Riv morötter.
Skär champinjonerna i bitar.
Blanda ner morötter och champinjoner i grytan.
Tillsätt fond och HP-sås.
Sjud i 5 minuter.
Fördela köttfärsen i en smord ugnsfast form.
Spritsa potatismoset över köttfärsröran. (går också att inte vara så pretentiös och klicka med en sked)



Strö riven ost över.


Gratinera i 220 graders ugn i 10-15 minuter.


Servera med grönt blad, gurka och tomat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar