lördag 30 november 2013

Denna skola, suck!

Maja ringde ledsen efter spanskaprovet. Det gick inte alls som hon ville. Dels var hon orolig inför att inte förstått vad hon skulle plugga på trots flera försök att fråga läraren. Sedan hade provtillfället varit i en lokal med någon som spelade trummor i rummet bredvid.

  • Vad tänkte läraren på när hon inte gav tillräcklig information till en person med tvång- och kontrollbehov?
  • Vad tänkte läraren på när hon låter en person med koncentrationssvårigheter göra ett prov i ett rum med spelande trummor i närheten? Det räcker med de "normala" ljud som suddande eller knäckande med penna för att störa.
Maja var ledsen. Hon vill göra bra ifrån sig. Hon vill visa hur mycket hon lägger ner på pluggande.


Magda kom hem. Upprörd.

-Gympafröken blängde på mig och sa att: " Ni som inte deltar får F."
- Men det vet du. Du måste vara med på gympan.
- Det var jag. Vi dansade. Men sedan ville hon att vi skulle dansa med någon och jag klarade inte hålla någon i handen. Inte någon som jag inte känner.

Vad tänker en gympalärare på när de orden far ut?

  • Tänkte hon på hur mycket vi jobbat för att Magda ska våga byta om bland de nya tjejerna i klassen.
  • Tänkte hon på hur jobbigt Magda har med nya människor? 
  • Tänkte hon på att Magda har svårt med kroppskontakt och sällan ens kramar sin mamma. Hålla hennes hand fick jag inte ens göra när hon var liten. 

Sedan fortsätter hon berätta om slöjden.

- Jag frågade om han kunde hjälpa mig. Då svarade han: "Jag kan men jag vill inte. "
- Vad?
-Ja, han sa så och gick. Elina tittade på mig och frågade vad det var med honom.

  • Tänkte slöjdläraren på hur svårt det är för Magda att tilltala män? Hon har precis vågat börja prata med sin farfar. 
  • Tänkte han på att Magda har oerhört svårt att be om hjälp när hon inte förstår?
  • Tänkte han på att han har en elev som vill men som har svårt? 

Ingen av dessa lärarna hjälpte tjejerna att växa igår. Istället bröt de ner väldigt mycket av de saker som vi byggt upp.

Förstår de inte att dessa barn och ungdomar lever med att ständigt misslyckas?

Förstår de inte att detta är verkliga funktionsnedsättningar? Att detta inte är problem som man kan skärpa sig ur?

Jag tycker att dessa och många fler lärare verkligen behöver gå utbildning. Lära sig om barn och ungdomar med den typen av problem som Maja och Magda har. Tänk om de kunde fått gå en enda dag i deras skor. En enda dag.

Magda var väldigt ledsen och var orolig. Det var sedan tidigare bestämt att hon skulle följa med två kompisar och bada men nu ville hon inte.

Det var så många steg som gjorde henne orolig.

Värst var att hon skulle betala inträde. 45 kronor.

Jag såg till att hon hade jämna pengar och lite fickpengar till snacks.

Tillslut lyckades jag övertala henne att inte låta oron vinna.
 Vi går igenom alla tänkbara steg och tillslut följer jag henne till bussen.

På bussen skickar hon sms:

"Två tjugor och en femma"

När jag hämtar henne är hon glad och lycklig. Det blev en riktigt lycklig fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar