tisdag 1 april 2014

Kyckling i äppelcidersås


Jag blev utvald som testpilot av Kiviks äppelcider. Det gällde Astrakan äppelcider halvtorr.

Det var lite problem med att få kupongen och sedan var jag i en affär som inte ville ta emot den. Tror inte de kunde eller visste om de fick. Så jag åkte till Maxi och där var det inga problem.

- Oj, vad överraskad jag blev av såsen, säger Max. Det smakade ju äpple.

Cidern smakar väldigt mycket äpple när man bara dricker den men i maten kommer äppelsmaken fram på ett helt annat sätt. Ett mycket godare sätt.

Jag valde att använda cidern i en väldigt enkel rätt. Enkel på så sätt att det inte är många ingredienser. Inga konstiga ingredienser heller och tar inte lång tid att tillaga.

Gott i maten är ett mjölk- och laktosfritt alternativ till grädde. Gjort på havre. Men det är givetvis bara att använda sig av mjölk eller grädde om man vill. Rekommenderar att du reder med om du bara använder mjölk.

1 kg kycklingfiléer
1 gul lök
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl äppelcider
1 msk osötad senap Dijon
1 msk soja
1 tsk timjan
3 dl Gott i maten (grädde/mjölk)

Bryn kycklingfiléerna och lägg över  i en stekgryta.
Skiva lök och stek. Du ska låt löken bli mjuka utan att få färg.
Tillsätt cider, senap, timjan, soja och Gott i maten.
Häll såsen över kycklingen och låt småputtra under lock i 10-15 minuter.

Servera med klyftpotatis och sallad. Givetvis drack vi cider till också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar