tisdag 19 augusti 2014

10 minuter matte om dagen


- Mamma!! Jag är ingen bebis. Det står faktiskt 6-8 år. Jag är snart 15.

Jag visste att hon skulle reagera så och var beredd.

- Strunta i vad som står utanpå. Du har dyskalkyli. Eller hur? Du kan inte lika mycket matte som andra 15-åringar. Det är svårt för dig. Nu har du fått denna boken och om den är lätt köper vi en ny. 10 minuter varje dag.
- Glöm det! Magda blängde med mörka ögon på mig. Det hade varit skolstart och hon hade lagt mycket energi på det så jag backade. För den gången.


Efter en stund hör jag hur Maja uppmuntra henne. Med väldigt mycket heja-rop så gör de fyra sidor. På under 10 minuter. Maja förenklar, förklarar och omformulerar.


Det är inte lätt. Hon hade nog givit upp om hon inte hade haft stödet och hjälpen från Maja. Det blir inte bara att räcka henne boken och göra annat under tiden. Här får jag sitta bredvid och hjälpa.

Men tanken är som det står på boken:

"Hjälp ditt barn att utveckla och stärka sina förmågor i matematik"

Det gäller att utgå från vad ditt barn har för kunskaper och förmågor. Med Magdas alla svårigheter är denna nivån inte lätt. Trots att boken är för 6-8 år och hon faktiskt strax fyller 15.

2 kommentarer:

  1. Förstår hennes reaktion, men Heja Magda!
    Och Heja Maja, vilken underbar storasyster som stöttar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där stunderna när de inte klöser ut ögonen på varandra är underbara. ;-)

      Jag ångrar så att jag inte satte en klisterlapp över åldern.
      Jag förstår att de vill ha en riktlinje men egentligen är det onödigt. Alla är olika i sin kunskap. Diagnos eller inte.

      Radera