lördag 9 augusti 2014

De små sakerna

Majas kompis ringde och frågade lite försynt om jag kunde laga en söndrig tröja. Givetvis mot en peng.

Bad henne komma inom så jag fick utvärdera saken.

Det tog inte många sekunder innan Thea stod i köket. Hon bor ju i huset bredvid.

Trots att det gick så snabbt hade jag hunnit fundera mycket på vad som menades med en söndrig tröja.

- Det är dålig kvalitet, sa Thea.

Jag undersökte tröjan och insåg att det handlade om att uppläggets tråd inte fästs ordentligt. Fållen var sydd med en osynlig plastliknande tråd som nu lossnat i nederkant och ärmslut.

- Visst, jag kan hjälpa dig.
- Kan du? Vad bra.
- Bara jag har en tråd som matchar.

Som tur var hade jag precis rätt färg och fem minuter senare gick Thea hem med en lagad tröja. Den där pengen fick hon behålla.

Det är de små sakerna som gör det. Glädjen att hjälpa, glädjen att sy och glädjen att jag faktiskt kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar