lördag 23 augusti 2014

Raynuds syndrom - om att frysa

www.bunnyslippers.com



Hösten är verkligen på väg och även om jag är tacksam över att de varma och jobbiga dagarna är över så bävar jag för kylan.

Raynuds syndrom kan enkelt förklaras som en kärlkramp i blodkärl och även i inre organ. Det handlar om bindväv här också.

När exempelvis händer och fötter blir kalla (även stress) utlöser det en kärlkramp som drar åt blodkärlen. Resultatet blir att fingrarna antingen blir vita eller lila.  Eftersom blodflödet stryps.

Det medför en stor smärta.

Att andas in kall luft kan göra att lungorna känns som när du blåst upp en ballong, låtit den flyga iväg och sedan hittat den tom och skrynklig.

En "diagnossyster" berättade om en gång när en killkompis hade lyft upp henne och kastat henne i en snödriva. Hur de inre organen reagerat i en kramp. Hur smärtan fått henne att gråta och hur vännerna skrattat åt henne och tyckt att hon var barnslig. Det var ju bara lite snö.

När sedan denna kärlkramp släpper rusar blodet ut i kroppsdelarna igen. Visst känns det skönt att krampen har släppt men det gör också oerhört ont.

Har du någon gång gjort den där leken när man stryper blodtillförseln i en hand eller en arm? Då kan du föreställa dig det jag pratar om.

Jag åt tidigare en medicin för Raynuds syndrom men tyvärr påverkade den hjärtat så jag fick sluta. Ändå har jag idag ganska bra koll på min Raynuds. Jag ser till att inte frysa även jag blir överraskad ibland.

Som igår.

Smärtan som kom genom kroppen när jag stod på klinkerplattorna var överraskande.

Maja skällde på mig.

- Mamma, du ska inte stå på golvet barfota. Du är för kallt för dig.

Visst har hon rätt. Jag använder inneskor eftersom golven på höst och vinter är kallare än vad jag klarar av.

Det är inte kallt här inne eftersom vi har termostater som ser till att innertemperaturen är stabil. Men golv är alltid kallare.

Just igår hade jag ställt inneskorna vid sängen. Skulle ju bara....

Nu är det bara att erkänna att kallare tider är här. Smärtsammare dagar är här. Vantar i fickan och extrakofta med - är här.

Därför surfar jag och drömmer om ett par inneskor som kan värmas i micro. Kanske ett par sockslippers som tjejerna har. Fast allra mest önskar jag mig ett par av den klassiska  Bunny slipper.

www.bunnyslippers.com

Skrota runt med söta,vita kaniner på fötterna. Vilken härlig vinter det skulle bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar