fredag 8 augusti 2014

Dra ett streck över ... och enkel korvgryta




Vissa dagar skulle man bara dra ett streck över. Kanske skulle man inte för låta dem börja utan helt sonika stanna kvar i sängen.

Jag har haft en sådan dag idag.

Det började redan mitt i natten med att Alfons satte en klo i min handflata för att jag inte släppte ut honom.

När jag sedan vaknade var det samma strul med att få igång kroppen. Ont, stelt och muskler som inte ville samarbeta.

Hur sjutton kan musklerna vara utarbetade när de legat still hela natten?

Försökte göra nytta men fick hela tiden gå och vila.

Vad jag än sedan tog mig för så blev det fel. Bestämde mig, oturligt nog, för att muntra upp mig själv vid symaskinen.

Tyget jag tänkt sy klänning av till Maja räckte inte. Jag tänkt om och beslöt göra något annat tills mer tyg var inköpt.



Efter lite trixande och tänkande sätter jag saxen i tyget. Och klipper ärmen fel.

Suck!!!

Lagde korvgryta och försökte igen men det blev bara fel. Sy i dragkedja blev fel. Klippa ut ny ärm i lakansväv blev fel.

Kroppen är fel och huvudet är fel.

Maja försökte muntra upp mig med:

- Mamma, även den bäste gör fel. Du löser det.

Gubben tittade på mig och sa:
- Inte lätt att jobba när man har ont.

Så nu ger jag upp. Nu struntar jag i allt och kryper ner i sängen igen.

400 gram falukorv
1 gul lök
300 gram champinjoner
2 tsk soja
4-5 dl mjölk/grädde eller Gott-i-maten
Maizena
2-3 krm salt
1 krm svartpeppar

Strimla korven.
Skiva svampen.
Hacka löken.
Stek allt.
Tillsätt vätska och soja.
Koka upp och låt småputtra några minuter. Red eventuellt av med lite maizena utrört i vätska.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med kokt potatis och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar