tisdag 19 augusti 2014

Spoon Theory

www.mollysfund.org

I juli förra året bloggade jag om Spoon theory och nu tycker jag att det är dags igen.

Då var det text och länk men denna gången har jag hittat en bild som förklarar. Man säger att en bild säger mer än tusen ord. Kanske hjälper denna bild dig att förstå. Att verkligen inse hur det är att leva med en kronisk sjukdom.

Allt man gör tar energi från kroppen. Utan en kronisk sjukdom kan man hitta mer energi under dagen men när man som jag har två olika värksjukdomar finns bara en viss mängd energi. När den energin är slut så är den slut.

Det betyder att jag måste hushålla med kraften jag har. Bestämma vad som är viktigt och vad som jag kan låta bli.

Igår tog två möten på Majas skola mycket energi och hushållsarbetet fick stå tillbaka.

Idag är det föräldramöte på Magdas skola och jag försöker spara kraft.

Vet att i morgon är det ytterligare två möten. Ett, som tur är, telefonmöte på förmiddagen och sedan ett annat på eftermiddagen.

Jag försöker verkligen undvika såhär mycket utöver de vanliga "måsten" men det brukar komma i perioder.

Om man förstår att livet är såhär så kanske man har lättare att förstå varför vännen var tvungen att tacka nej till det där man hade planerat. Varför golvet inte dammsugs trots att det behövs och varför dammet blir allt tjockare.

Energin läggs på det som måste göras. Ibland får tyvärr sådant som man vill göra stå tillbaka. I väntan på en dag med många skedar över.



2 kommentarer:

  1. Riktigt bra bild som visar tydligt hur vi måste priorotera och välja!

    SvaraRadera
  2. Så enkelt och tydligt, men svårare att följa kan jag tro.

    SvaraRadera