lördag 30 augusti 2014

Köttfärsbiff med grönmögelostsås


Efter en lång morgon med frallor till frukost åkte jag och gubben till fina Ulrika.


Hon har investerat i en ny säng och gubben hjälpte till att bygga ihop den. Med hjälp av Ulrikas son gick det snabbt.


Som tack bjöd hon på kaffe, glass och jordgubbar.


När vi kom hem presenterades vi för den nya familjemedlemmen, Spider. Max och Caroline har blivit med kungspyton.

Jag lyckades ta en bild när Spider sträckte ut sig i sitt nya hem. Därefter gömde han sig snabbt. Tar nog några dagar innan han känner sig hemma.

Hoppas att han håller sig på plats och inte är en rymmare som majssnoken Hugo var. Han var rena rama utbrytarkungen.

Enkelt kryddade biffar med smakrik sås blev dagens middag. Jag använde mig av blandfärs men du använder det som passar dig.

Kvibille gräddädel använde jag i såsen.


Biff:
800 gram köttfärs
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar

Sås:
140 gram grönmögelost
3 dl cream fraiche
1 dl mjölk
nypa svartpeppar

Blanda färs, salt och svartpeppar.
Forma till biffar och stek.

Smula ner osten i cream fraiche.
Koka upp sakta.
Späd med mjölk. Om såsen blir för lös så red med lite maizena utrört i vatten och koka upp igen.
Smaka av med lite svartpeppar.

Servera med kokta potatis dag sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar