torsdag 16 februari 2012

Fläskfilé med balsamvinägersås


Jag använder mig av en fläskfile från Szabos Hemchark men jag tror att den ungefär motsvarar två fläskfiléer från vanlig affär.

Denna rätten kan jag tänka mig fungerar lika bra med kyckling. Se bara till att kycklingen är ordentligt färdig. Kan nog behöva lite längre tid i ugnen.
Varför inte oxfilé eller lamm? Går utmärkt till dessa smakerna.

Jag serverar med pasta idag eftersom jag har fått klagomål på att vi ätit mycket potatis. Men rätten passar utmärkt till kokt, stekt potatis eller potatisgratäng.

2 fläskfilé
2 paket bacon
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 msk balsamvinäger
2 tsk kalvfond
3 vitlöksklyftor
1 krm svartpeppar

Skär köttet i tjocka skivor och linda bacon om. 
Bryn.
Lägg över i en ugnsfast form. 



Koka ur stekpannan med grädde, mjölk, balsamvinäger, kalvfond, svartpeppar och pressad vitlök.
Häll såsen över fläskfilén.



Tillaga i ugn i 220 grader i 20 minuter.



Servera med pasta och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar