söndag 5 februari 2012

Skinkstek


Jag fick fly hemmet. Orkade inte vänta på att Magdas medicin skulle verka. Förstår inte varför hon inte tar medicinen när hon vet att den hjälper henne. Jag försökte i två timmar innan jag gav upp och fick be Max om hjälp.
Honom har hon lite respekt för eftersom han är större och starkare än henne. Lilla mig skrattar hon bara åt.
Men under tiden som den skulle verka i kroppen på henne utspelades den ena värre scenen än den andra. Så tillslut orkade jag inte längre utan tog bilen och körde iväg.
Jag visste att gubben var och hjälpte min pappa så jag körde dit.

När vi körde därifrån hade vi skinkstek och potatis med oss hem. Där slapp jag köra till affären.

Men det blir en annan sorts skinkstek idag än förra söndagen. Påminner lite om "Lillens kotletter med sting" men denna varianten är lite snällare. Inget sting.

1 1/2 kg skinkstek (fläskfile, fläskytterfile, karrekotlett fungerar också)
5 dl grädde
5 dl creme fraiche
1 dl rött vin
1 dl soya
1 dl sweet chili sås

Blanda ingredienserna till såsen.
Lägg steken i en ugnsgryta och häll såsen över.
Gratinera i ugn 175 grader i 1 timme och 30 minuter. Eventuellt kortare tid beroende på tjockleken på ditt kött.
Plocka upp köttet ur såsen. Låt vila en stund och skär sedan i skivor.
Sila såsen.

Servera med kokt potatis, haricot verts, inlagd gurka och lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar