tisdag 14 februari 2012

Kålpudding




Vilket stort leende jag fick av gubben igår när jag sa att det skulle lagas kålpudding idag.
Tidigare har jag haft potatis eller ris i min kålpudding. Min mamma gjorde alltid så. Troligen för att dryga ut färsen och binda ihop. Men Niklas tyckte inte om det så jag har inte det denna gången.

700 gram köttfärs
1 - 1 1/2 kg vitkål
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm vitpeppar
1 tsk soja
3 tsk sirap

Strimla och förväll vitkålen. (Koka i saltat vatten i ca 3 minuter)
Blanda samman färs och kryddor.
Sörj en ugnsfast form med smör.
Lägg hälften av vitkålen i botten på formen.
Färs över och toppa med vitkål.


Rör ihop soja och sirap.
Pensla kålen.


Grädda i 200 grader i 30-40 minuter.


Servera med kokt potatis, rårivna morötter, lingon och brunsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar