söndag 19 februari 2012

På väg


Sitter på tåget hem. Trött, har ont men fylld med massa tankar. Det har varit mängder av input. 

Föreläsning av leg. psyk Hannah Jakobsson på Cereb om att dagens diagnoskriterier är baserade på män och att vi kvinnors faktiskt är annorlunda. 

Det som fastnade hos mig var att utredande läkare måste lära sig att det inte går att sätta diagnos utifrån en mall. Alla är vi olika även inom ett kön 

-Lyft blicken från dina papper och SE individen. 

Flest skratt fick Hannah när hon sa att hon var stolt över att vara svartlistad hos vissa eftersom hon stod på patientens sida. 

Hon kändes inte som en psykolog sa flera och en deltagare hade återfått förtroendet för psykologer.


Frigörande dans med Nita Gyllander (leg psykoterapeut, dansterapeut och handledare) fick vi prova på. http://www.nitagyllander.se/ Lära oss hur viktigt det var att få verklig kroppsuppfattning. Många har problem med var jag som individ börjar/slutar. 

Nitas berättelser om hur minnen kommit till ytan genom dansen var gripande. 


Eftermiddagsfikan gick inte av för hackor. Det var bland.det smarrigaste jag sett på länge. Synd att jag inte orkade prova allt. 








Idag kom My och Melinda från Tjejjouren http://www.tjejjouren.se/ och berättade om sin verksamhet. Hur sårbara tjejer med npf är för sexuellt utnyttjande och andra hemskheter. 

Jag kände faktiskt inte till Tjejjouren så det var väldigt intressant för mig. Toppen att det finns något mellan BRIS och Kvinnojouren. Men fler tjejer behöver ju veta att det finns någon dom kan snacka med. Någon som kan stötta och hjälpa.


Så mycket som jag ätit och druckit denna helgen. Helt otroligt. Bara det att jag som har så svårt att äta frukost lyckats klämma i mig hotellfrukost.


Klart vi har suttit länge och ätit samtidigt som vi sladdrat. 

Om tre timmar sitter jag i soffan med familjen. Om allt går som det ska. Måndag imorgon med nya friska tag. Hoppas jag.

3 kommentarer:

  1. Oj, så mycket gott det fanns att välja på :o) låter som om helgen har varit intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mycket gott. :-D Det har varit väldigt inspirerande. Men väldigt tufft. Har fruktansvärt ont men vardagen fortsätter.

      Radera
    2. Hoppas du får lite tid för återhämtning :)

      Radera