onsdag 29 februari 2012

Pizzakväll och beröm

Idag blev det paus i matlagningen. Vi har varit på pizzakväll med Attention Nordöstra Skåne.

Så roligt med nya ansikten och jag hoppas vi ses igen.

Men det roligaste men också jobbigaste var att jag fick beröm för bloggen.

Visst är det otroligt roligt att höra att min blogg blir läst och att recepten uppskattas. Även av lite "kinkiga" matgäster. 
Men det är samtidigt otroligt jobbigt för mig att ta emot beröm. 

Jag vet inte varför det är så. En psykolog hade säkert hittat någon förträngd barndomsupplevelse som orsak.

Jag har helt enkelt väldigt svårt att ta emot beröm. Men jag gläds över det. Jag blev så otroligt glad men samtidigt skamsen. 

 Kanske är det så enkelt som den inpräntade Jantelagen.

 JANTELAGEN 

 Du skall inte tro att du är något. 
Du skall inte tro att du är lika god som vi. 
Du skall inte tro att du är klokare än vi. 
 Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi. 
Du skall inte tro att du vet mera än vi. 
 Du skall inte tro att du är förmer än vi. 
 Du skall inte tro att du duger till något. 
 Du skall inte skratta åt oss. 
 Du skall inte tro att några bryr sig om dig. 
 Du skall inte tro att du kan lära oss något. 

Ur "En flykting korsar sitt spår" av den norske författaren Aksel Sandemose (1899-1965)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar