måndag 6 februari 2012

Pastagratäng med fem ostar



Satt igår och funderade på vad jag skulle laga till middag idag. Det är ju måndag och ska vara vegetariskt. Men jag har en hel lista av Inte-saker. Jag får inte tillaga:

svamp
broccoli
blomkål
linser
ärtor
bönor
couscous
bulgur

Fy vad jag tycker de är tråkiga. Varför vågar de inte vidga sina vyer? Jag tycker de har blivit bättre med att våga prova nya saker men i mycket har de förutfattade meningar. Värst är faktiskt gubben och Max.

Så jag lagar idag pasta vilket inte kan gå fel i min familj. Pastagratäng gillar de. Ostsås går alltid hem. Hoppas bara att dessa ostarna gillas.

Du kan använda dig av vilka ostar du vill. Jag valde dessa eftersom jag gillar dem och min Maxi affär hade lite erbjudanden.

Detta är ett bra sätt att till exempel bli av med ostarna från ostbrickan.


500 gram pasta
1 tsk salt
1 1/2 dl vetemjöl
1 liten lök
2 tsk dijonsenap
1/2 tsk worchestershiresås
2 krm svartpeppar
1 liter mjölk
180 gram getost
200 gram lagrad cheddar
250 gram camembert
125 gram ädelost
100 gram soltorkade tomater
100 gram parmensan

Koka pastan.
Finhacka löken.
Fräs den i smör tills löken mjuknar utan att ta färg.
Rör ut mjölet i lite av mjölken.
Häll i resten av mjölken i löken.
Tillsätt worchestershiresås, dijon, salt och svartpeppar.
Koka upp och låt koka i 8-10 minuter. RÖR!
Skär bort allt "ytterhölje" runt ostarna,
Smula getosten och ädelost.
Riv cheddar.
Grovhacka camembet och soltorkade tomater.
Tillsätt ost och tomater i såsen.
Se till att ostarna smälter ordentligt.
Rör ner pastan.
Blanda väl.
Smörj en ugnsform.
Häll i pastablandningen.


Riv parmensan över.


Gratinera i 180 grader i 40-45 minuter.

Servera med kokt broccolli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar