torsdag 23 januari 2014

Bildutmaning

Lingonberrie uppmanade till en bildutmaning i sin blogg. Åtta snabba bilder ur hemmet.

Jag tittade mig runt och tänkte:

"Vad sjutton ska jag fotografera i mitt hem som ser någorlunda vettigt ut?"

Kändes lite som om det hade varit bättre att sätta en bomb i eländet. Men sedan började jag titta och såg.

Visst finns det fina saker att visa. Visst kan jag också ta åtta bilder i mitt hem och delge er.

Jag är inte någon fotograf även om jag tycker det är roligt att leka med kameran. Det var längesedan jag tog mig tid med den så detta var verkligen ett bra tillfälle.


Min spis där jag lagar maten till familjen. Vi har två pannor. Den röda är en "Vissla Johanna" för kaffekokning medan den blå är kittel för vattenkokning.



I en glasskål med lock som gubbens mormor Rut hade karameller i ligger nu en kotte från Öland.


På golvlampan i vardagsrummet hänger Max skor. Storlek 19 är väldigt små jämfört med hans 43:or idag. Tiden går snabbt. Väldigt snabbt.


Vad rör sig i en 14 1/2 - årings huvud? Denna bilden tror jag sammanfattar Magda väldigt bra. Kläder, smink och Justin Bieber. En komplett värld.


I hallen hänger några små tavlor med kloka ord. "Störst av allt är kärleken" - ord som sammanfattar livet.


På Majas hylla ligger två fina diadem. Blingbling för en vacker flicka.


Bland blommorna i Majas fönster ligger en liten söt mus i fällan. "Jag har fastnat för dig" står det. Söt sak som Maja köpte i Göteborg på Älvsborgs fästning under skolresan i 6:an.


I mitt och gubbens sovrum står en klocka som slutat fungera för länge, länge sedan. Hade nog fått den att börja gå igen men för mig är den vacker som den är. Jag har en förkärlek för röda saker.

Detta var mina åtta bilder. Vilka blir dina?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar