onsdag 29 januari 2014

Morgon

Min dröm, min förhoppning, är att varje morgon ska vara en lugn och harmonisk start på dagen.

Visst, varje morgon kan inte vara sådan för ibland blir det stress och jäkt. 

Men mitt mål har varit att morgonen ska präglas av värme. 

Jag tror att morgonens atmosfär påverkar hur man sedan mår under dagen. 

Minns mina barndoms morgnar. Hur mamma sitter i köket med frukost. Hur vi sitter tillsammans och äter. Samtalar. Startar dagen sakta. 

Genom åren har jag i min familj försökt allt. Lugn musik, tända ljus, frukost på sängen. 

Trots att jag jobbar till 23.30 och själv bara fått sova några timmar har jag sett till att barnen vaknat och fått frukost i sig. 

I största utsträckning har jag försökt att morgonen skulle bli lugn. Men vilket misslyckande. 

- Jävla fitta!
- Hora!
- Kärringjävel!
- Idiot!
- Bög!

Så gott som dagligen är morgonen ett mindre slagfält. Oftast inte handgripligen även om det också inträffar. 

De hårda och fula orden haglar. Den aggressiv tonen sårar. 

Har fostrat mina barn till att visa omtanke och förståelse men ser bara hur de ger hat. 

Fram tills den punkten när deras medicin börjar verka och hjärnan hinner reagera innan munnen. 

Tror jag lugnt kan säga att min strategi att få morgonen till att vara en lugn start på dagen är ett totalt misslyckande. 

Vad är lösningen? Ge medicin innan de stiger upp? 

För de morgnar när medicinen fått verka innan alla strålar samman är underbara morgnar. 

Inga hårda ord, inget hat och inget skrik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar