onsdag 15 januari 2014

Mediciner med egenavgift alt. utan högkostnadsskydd


När gubben var på apoteket igår och skulle hämta ut sin Concerta blev det rörigt. 

Dels var han trött efter en dags arbete. Har man ADHD tar det på krafterna på ett helt annat sätt än för oss utan diagnos. Förutom att man har ett fyrverkeri av intryck runt sig hela dagen är man också ett eget litet fyrverkeri inuti hjärnan. Dels talade apotekspersonalen inte bra svenska och gubben klarade inte av att förstå henne. Sedan har vi också problemet med ADHD och förändringar. Allt ska vara som det brukar vara.

Så när då kvinnan bakom disken sa att gubben skulle, förutom sina 2056,60 kronor i egenavgift, betala en merkostnad för läkemedel utan högkostnadsskydd på 83,50 kronor per burk av Concerta 54 mg så låste han sig totalt.

Apoteket hade bara en burk Concerta 54 mg lager. Skulle han hämtat ut alla skulle han fått betala 250 kronor extra.

Detta var för att patentet gått eller höll på att gå ut. Så mycket förstod han.

Han ringde mig. Rösten var hög. Han var arg.

- Jag fattade inte. Varför ska jag behöva betala mer?  Det är väl inte mitt fel att patentet är fritt?

Jag pratade med honom en stund. Han lugnade sig och jag lovade att ta tag i det.

Så jag började efterforska. Googlade och undersökte. Kunde inte hitta någon information alls om detta. Men internet är stort och svaret finns säkert därute med rätt sökord i rutan.

Därför ringde jag till Apoteket. Först var kvinnan i luren lite tvär men jag var lugn, sansad och sa att jag bara ville förstå. Så jag fick information. (Och lite snack runtomkring också)

Så här ligger det till:
Eftersom patentet Concerta går eller gått ut så finns det likamedel. Dvs billigare medicin än originalprodukten. I detta fall Concerta.

Det är bara den lägsta kostnaden som går in på högkostnadsskyddet.


Tidigare var det bara Janssen-Cilag AB som tillverkade Concerta men nu finns det flera aktörer på marknden.

Alltså: 

Om du tar likamedel betalar du inget extra men om du, som gubben, insisterar på att få Concerta så får du betala mellanskillnaden av likamedel och originalprodukten. I gubbens fall var det 83,50 kronor per burk.

Hade gubben däremot accepterat likamedel så hade han inte behövt betala något extra.

Sedan, när han har högkostnadskort och fortfarande kräver Concerta, får han betala 83,50 per burk. Accepterar han likamedel är medicinen gratis.

Glömde fråga om Concertan ingår i högkostnadsskyddet om läkaren skriver på receptet att likamedel inte får erbjudas. För det vet jag att man kan göra. Det är något vi får ta med läkaren nästa gång. Om gubben insisterar på att han måste ha Concerta.

Detta är nya riktlinjer från TLV alltså inget Apoteket hittat på. 


En annan sak som slog mig är hur tokigt det blivit i läkemedelsbranchen i Sverige. Vet inte om det är så här men jag misstänker. Följ med i mitt resonemang.

Läkemedelsproducenterna kan faktisk ta ut överpriser eftersom de vet att patienter i Sverige bara behöver betala 2200 kronor och sedan har de gratis medicin under en period. Läkemedelföretagen däremot får ut sina pengar i alla fall eftersom staten går in och betalar.

I länder där det inte finns något högkostnadsskydd och patienten måste betala hela, eller om de har någon försäkring delar av, kostnaden för läkemedel själv så tvingas läkemedelsproducenterna däremot att sänka sina priser för att locka folk att köpa just deras produkt. Är det för dyrt så handlar man kanske inte trots att man behöver sin medicin. Eller avvaktar. För om man inte har råd så har man inte råd.

Jag är oerhört tacksam, som jag skrev igår, att jag inte behöver betala fullt pris för medicinen men kan inte låta bli att undra om medicinerna kanske hade varit betydligt billigare om vi inte hade haft högkostnadsskydd.

2 kommentarer:

  1. Du skrev:
    I länder där det inte finns något högkostnadsskydd och patienten måste betala hela, eller om de har någon försäkring delar av, kostnaden för läkemedel själv så tvingas läkemedelsproducenterna däremot att sänka sina priser för att locka folk att köpa just deras produkt. Är det för dyrt så handlar man kanske inte trots att man behöver sin medicin. Eller avvaktar. För om man inte har råd så har man inte råd.

    Det är HELT fel. I USA, exempelvis, kan livsnödvändiga mediciner kosta hundratusentals kronor för en månad.

    Ibland händer det dessutom att försäkringsbolagen vägrar betala för mediciner för att de tycker medicinerna är för dyra. Vad gör du då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag skrev var utifrån den information jag fått från Apoteket. Jag har aldrig bott i ett land utan högkostnadsskydd och vet inte hur det fungerar med alla mediciner.
      Däremot skrev jag också:
      "Är det dyrt så handlar man kanske inte trots att man behöver sin medicin. För om man inte har råd så har man inte råd."

      Radera