tisdag 7 januari 2014

Förändringarnas vindar blåser - del 1

2014, året när förändringarnas vindar kommer att blåsa.

Vissa kan jag inte ännu berätta om här för allt är inte klart och andra vill jag inte dela med mig riktigt än. Men att det blir omställning och förändring kan jag intyga.

Den första, som kanske utåt sett inte verkar särskilt speciell, har krävts oerhört mycket eftertanke och planering.

Förändringar är inte uppskattade i vårt hem. Så är det med fyra ADHD-monster varav en också har OCD. Allt ska vara som det är. Inget ska ändras. Det behövs tid för eftertanke, diskussion och att smälta tankar.

Men jag tror att vi är klara för att göra den första förändringen offentlig.

Vi, familjen, ska genomföra en rockad vad gäller sovrum.

Orsak:
Magda är inte nöjd med att bo i ett rum som också är ett genomgångsrum för att komma till gästtoa eller till ovanvåningen.

Hon börjar bli stor. Hon tycker det är jobbigt att bli störd hela tiden. Inte minst när hon sitter med sina inspelningar är det inte roligt att mamma eller någon annan stövlar in mitt i.

Tanken var först att hon skulle byta rum med mig och gubben men sedan ville Max också ha ett finger med i spelet.

Lösning:
Efter diskussioner ser det nu ut som att Max tar vårt sovrum, Magda flyttar in i Max och jag och gubben slår ner bopålarna i Magdas rum.

Kanske hinner det snurra flera varv innan vi är klara men jag tycker denna lösningen verkar bra.

Utförande:
Det första att göra är att plocka ner Magdas alla prylar och låta henne husera i hallen ett tag.

Hennes rum måste renoveras.

Förstår inte hur man kan förstöra ett rum så som hon har gjort.

Målarfärg, tapetserad fondvägg samt laminatgolv ska in. Men innan dess en rengöring.

När det är klart kan jag och gubben flytta ner och Max flytta upp i vårt rum. Där finns inget renoveringsbehov annat är att städa ur när det är tomt.

Däremot behöver en vägg i Max rum rengöras och målas om. Fattar inte hur en vit vägg under ett skrivbord kan bli så svart av fötter.

- Har du så skitiga fötter? undrade Magda när hon såg hur väggen såg ut.

Men i övrigt är rummet fint och Magda kan flytta in direkt.

Detta känns väldigt spännande och jag hoppas att vi kan börja med det redan till helgen.

Behöver bara köpa lim och färg. Resten finns redan hemma.

Resultat:
Spännande, spännande, spännande.

Förändringens vindar blåser.

Det kliar i Lottas fingrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar