onsdag 5 februari 2014

Kaffeskola

Kaffe, kaffe, kaffe. Detta livselixir som många inte blir människa utan. Visst dricker jag kaffe men överlever faktiskt utan. 

Något som jag funderar mycket på är alla dessa olika sorters kaffedrycker det finns. När jag står där och ska beställa min kaffe blir det:

- En latte, tack.

Eller kanske, om jag är på extra lyxhumör:

- En Latte Macchiato med lite karamell, tack.

Varje gång tänker jag att nästa gång ska jag testa något annat. Något nytt. Men när jag står där och läser fattar jag inte mycket av alla olika namn och väljer det som jag brukar. En gång valde jag faktiskt Chai latte och blev positivt överraskad. 

Jag lovar mig själv att nästa gång jag står där och velar ska jag välja något annorlunda. 

Vad brukar du dricka?

Har ditt fik någon annan kaffedryck än de jag beskriver här?


Caffè Americano
Blanda en espresso med lite hett vatten

Café au Lait
Brygg starkt svart kaffe och tillsätt varm mjölk. 1/2 starkt svart kaffe, 1/2 varm mjölk.

Caffè Latte
Brygg en espresso och tillsätt sedan varm mjölk. 1/3 espresso, 2/3 varm mjölk.

Caffè CortadoBrygg en espresso och tillsätt varm mjölk i ett litet glas eller en kopp. 1/2 espresso, 1/2 varm mjölk.

Caffè Mocha/Mocha Latte.
Brygg en espresso, tillsätt chokladsyrup, varm mjölk och eventuellt vispgrädde ovanpå. 1/3 espresso, 2/3 varm mjölk

Cappuccino
Brygg först en espresso, tilsätt varm mjölk och mjölkskum. 1/3 espresso, 1/3 varm mjölk, 1/3 mjölkskum.

Chococino
Varm choklad avrundad med ett lager skummad mjölk.

Latte Macchiato
Brygg en espresso och häll den genom ett glas mjölkskum. 1/2 espresso, 1/2 mjölkskum.

Lungo
Brygg en espresso och låt cirka dubbelt så mycket vatten som normalt rinna igenom.

Redeye
En kopp vanligt svart kaffe med en espresso tillsatt.

Ristretto
En Ristretto är en extra stark espresso med mindre vatten än normalt. 

Chai Latte
Ett speciellt te, kryddor och varm mjölk och mjölkskum ovanpå. 1/2 Chai Te med vanilj, kanel och kardemumma och 1/2 varm mjölk och mjölkskum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar